hits

Disse var på byen i helga! Se bildene!

Whatsup.

Spesielt det siste tiåret har avisene i stor grad blitt reduserte til reklameformidlere. Dette har vært en naturlig utvikling da vi forbrukere ikke lenger er interesserte i å betale for aviser og slikt, så nyhetsformidlere må belage seg på reklameinntekt for å lønne sine ansatte. Det har vært noen uheldige bieffekter av dette utover at vi må se 20 sek med reklame hver gang vi skal se en video på vg-tv. En av de jeg synes er tristest, er at seriøse aviser og mediehus har gått fra å lage dyptdykkende gjenomtenkte reportasjer til å legge ut bilder av pupper. Når man finansieres av reklameinntekter, fungerer det slikt at jo flere som ser reklame, jo mer penger får man. Dette resulterer naturlig nok igjen i at det er lønsomt å få flest mulig lesere, eller "klikk" på saker, for minst mulig arbeid. Gravende journalistikk vil jeg påstå er så godt som død. Det er ikke lenger butikk i å bruke dagesvis på å rulle opp en stor sak, når kollegaen bruker 15 minutt på å skrive en sak om rumpa til en blogger, og får like mange klikks på den. Det er ikke journalistene sin feil at det er slik. Det er vi som leser som velger hvilken saker vi skal gi oppmerksomhet. Og jeg kan godt være den første til å tilstå at når jeg åpner pc'en en søndagsmorgen, kan pupper være mer appelerende enn at sykepleiere jobber ulovlig lange dager. Og dette er og grunnen til at NRK fortsatt er mer aktuell enn noensinne. Men alt dette vet dere kanskje allerede?

Nuvell.

Det jeg EGENTLIG hadde tenkt å skrive om, var alle disse teite bildeseriene avisene driver å legge ut i helgene. Men jeg syntes innledningen var litt viktig for å begrunne hvorfor de er teite. Men nå ble jo innledningen sikkert så lang at halvparten av dere ikke har giddet å lese helt til hit. Poenget mitt er hvertfall at det er en uting å drive å ta bilder av småberusa mennesker på byen, for å bruke det som klikkbait for å tjene penger på reklameinntekter. Det er jo genialt enkelt for avisene. De bruker et par timer på å lage en bildeserie av kanskje 50 mennesker, så driver vi å deler de fordi vi finner noen vi kjenner. "Hei folkens, sjekk fettglise på han Stian! HAHAHA" etc. Det er sikkert bare et tidsspørsmål før de begynner å tagge oss i bildene, slik at de når ut til enda flere. 50 tagga mennesker med gjenomsnitlig 500 fb-venner blir kjempegod spredning. Når jeg var ung skulle man være litt forsiktig med å ta bilder på fest. Hadde noen spredt festbilder av oss i samme skala som avisene gjør, ville de antagelig fått juling. Eller ikke juling, men de ville ikke fått være med på kino helt uten videre. Ikke fordi vi nødvendigvis gjorde så mye som ikke tålte dagens lys, men hva vi gjorde sammen med vennene våre kunne godt være vår sak, ikke alles. Nå har russen pressedekning fra russedåpen 1. mai til enden av russetoget på ettermiddagen 17. mai. De synes kanskje det er stas? Kan hende det bare er jeg som er gammel og grinete. Det er forsåvidt greit å publisere bilder av samtykkende voksene mennesker ved sine fulle 5. Er det likegreit å publisere, og tjene reklamepenger på, 17-18-19år gamle "samtykkende" russ som kanskje drikker øl for første gang? Som kanskje ikke husket at de hadde en tegning av en kuk på halsen når de svarer ja til fotografen? Er medier for lite selvkritiske?

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar